KONSUMENTVERKET
VAD GÄLLER FÖR DIG SOM KUND
Som kund skyddas du som privatkund av konsumentköplagen. Denna artikel sammanställer information från
Hallå Konsument som är en tjänst för att underlätta för dig som kund att veta vilka lagar och regler som gäller.
ÅNGRA KÖP AV STÄDTJÄNST
Om du har beställt städtjänsten på distans, exempelvis på nätet eller över telefon, har du enligt lag ångerrätt i 14 dagar. Det betyder att du inom 14 dagar kan ångra beställningen och att du inte behöver betala för tjänsten.
Ångerfristen på 14 dagar börjar löpa dagen efter du har beställt tjänsten.
Har du beställt tjänsten på plats hos städfirman i deras lokaler så har du ingen lagstadgad ångerrätt.
Om du kan bevisa att du har ångrat beställningen inom 14 dagar ska du inte behöva betala något. Det gäller under förutsättning att du från början beställde tjänsten på distans, till exempel på nätet.
Får du en räkning som du anser är felaktig har du möjlighet att bestrida (protestera mot) den. Det gör du i så fall skriftligen, till exempel genom att skriva ett mejl till städfirman. Förklara tydligt att du inte tänker betala samt varför du inte tänker betala.
Enligt lag kan du avbeställa en städtjänst innan den har blivit slutförd. När du avbeställer har städfirman rätt till ersättning om de kan bevisa att de har fått kostnader på grund av din avbeställning. Det kan till exempel handla om att städfirman har tackat nej till annat arbete eftersom de har bokat in att städa hos dig, och därmed förlorar arbetsinkomst.
Det kan stå i ert avtal att ett bestämt belopp ska betalas till städfirman vid en eventuell avbeställning. I så fall gäller det beloppet, förutsatt att det är ett skäligt belopp.
Tänk på att alltid avbeställa tjänsten skriftligen, till exempel genom att skriva ett mejl till städfirman. På så sätt kan du bevisa i efterhand att du faktiskt har gjort en avbeställning samt när du har gjort den.
TÄNK PÅ DETTA:
För att ångra en beställning inom ångerrätten måste du informera städfirman skriftligen.
Ångerfristen på 14 dagar börjar löpa dagen efter att du har beställt tjänsten.
Ångerrätten gäller endast vid distansköp, till exempel om du har beställt tjänsten på nätet eller via telefon.
Om du har beställt städtjänsten på plats i städfirmans lokaler gäller ingen lagstadgad ångerrätt.
Vid avbeställning av en bokad tjänst innan den utförts kan städfirman kräva ersättning om de kan bevisa att de har fått kostnader på grund av avbeställningen.
OM STÄDFIRMAN INTE ÄR KLAR I RÄTT TID
Dröjsmål vid städtjänster
Om städfirman inte städar klart inom den tid ni kommit överens om eller dyker upp för sent så kallas det för dröjsmål. Du kan ha rätt till ersättning för de kostnader som dröjsmålet har orsakat dig.
Kan jag kräva av en städfirma?
Om städfirman inte dyker upp i tid eller blir klar med arbetet inom den tid som ni hade kommit överens om, är städfirman i dröjsmål. Du kan i första hand kräva att arbetet görs klart så snart som möjligt. Om städfirman inte har möjlighet att slutföra arbetet i tid kan du anlita någon annan städfirma för att bli klar med städningen. Har du redan betalat till den första städfirman ska den i så fall ersätta dig för kostnaden du får när du måste anlita någon ny.
Om du har fått några andra kostnader till följd av förseningen kan du ha rätt att kräva ersättning för dessa kostnader. Du måste då kunna visa kvitton eller liknande för de kostnader du har fått. Kostnaderna måste också ha en direkt koppling till städfirmans dröjsmål. Det ska alltså vara kostnader som du har fått nu och som du inte skulle ha haft om städfirman blivit klar i tid.
Det går inte att kräva någon annan ersättning för själva dröjsmålet i sig, utan enbart för de faktiska kostnader du kan bevisa att du har fått.
Städfirman kräver mer betalt för att det tagit längre tid – vad gör jag?
Städfirman kan inte kräva att du ska betala mer än vad ni hade kommit överens om på grund av att arbetet inte är klart i tid. Du ska fortfarande bara behöva betala det pris ni hade kommit överens om från början.
Om städfirmans dröjsmål beror på dig, exempelvis att du inte har lämnat rätt information om vad som ska städas, kan städfirman ha rätt att kräva mer betalt. Därför är det viktigt att du och städfirman från början har en tydlig överenskommelse om vad som ska städas, vad det ska kosta och hur lång tid det ska ta.
Måste jag ställa krav på min städfirma skriftligt?
Om du ska klaga och ställa krav på städfirman är det absolut bäst om du gör det skriftligen, exempelvis via mejl. På så sätt kan du också bevisa efteråt att du har klagat och ställt krav, samt när du har gjort det.
Var tydlig med vilka krav du har. Om du ska kräva ersättning för en kostnad du har fått på grund av städfirmans dröjsmål ska du också bifoga ett kvitto eller liknande som ett bevis för den kostnaden.
TÄNK PÅ DETTA:
- När du köper en städtjänst skyddas du av konsumenttjänstlagen. Städfirman ska utföra tjänsten inom den tid som ni har kommit överens om.
- Det är viktigt att ni har ett skriftligt avtal för vilken tid det är som gäller eller hur många timmar städfirman har på sig.
- Om städfirman inte dyker upp i tid eller om arbetet inte blir klart inom den tid som ni hade kommit överens om kan du ha rätt till ersättning.
OM DU ÄR MISSNÖJD MED STÄDNINGEN
Om du är missnöjd med städningen är det viktigt att klaga så snart som möjligt till städfirman. Du kan i första hand kräva att städfirman gör om städningen.
Om städfirman inte har utfört städningen ordentligt har du rätt att klaga till städfirman och ställa krav på att felen rättas till. Du ska kunna förvänta dig att städfirman utför städningen på ett fackmässigt sätt och att personalen har rätt kompetens för att göra jobbet. Om det finns brister i städningen är tjänsten felaktig.
Städfirman får möjlighet till omstädning
I första hand ska städfirman få möjlighet att komma tillbaka och göra om städningen eller de delar av städningen som inte blev bra. Skulle det behövas har städfirman två försök på sig att rätta till felet. Det ska inte kosta dig någonting extra.
Om städfirman inte kan komma ut igen har du möjlighet att anlita ett annat företag för att åtgärda felen. Du får sedan kräva ersättning för denna extra städning och kostnad i efterhand.
Om du behöver städa klart på egen hand
Om städfirman inte har möjlighet att komma tillbaka och du inte får tag på någon annan, kan du behöva göra klart städningen på egen hand. I ett sådant läge får du kräva ett prisavdrag från städfirman. Du ska endast behöva betala för den del av städningen som blev ordentligt utförd.
Hur gör jag med betalningen?
Huvudregeln är att du ska betala det pris du och städfirman har kommit överens om. Att städfirman städar dåligt ska alltså inte kosta dig något extra.
Du är skyldig att betala för den del av städningen som har blivit ordentligt utförd. Om städningen måste göras om kan du vänta med att betala tills städningen är slutförd, på så sätt har du en säkerhet för att felen rättas till.
Om du behöver anlita en annan städfirma på grund av att den första inte har möjlighet att göra om städningen, ska den första städfirman ersätta dig för kostnaden. Det är viktigt att du sparar kvitton eller fakturor om du vänder dig till en annan städfirma. Du behöver ha skriftligt underlag på kostnader du har drabbats av för att kunna kräva ersättning i efterhand.
Klaga till städfirman skriftligen
Tänk på att alltid klaga och ställa krav på städfirman skriftligen, till exempel via mejl. På så sätt kan du bevisa efteråt att och när du klagade och ställde krav.
Var tydlig med att beskriva vad som är fel och vilka krav du har. I första hand behöver du ge städfirman möjlighet att komma ut och städa om. Bifoga gärna bilder som tydligt visar bristerna i städningen.
Om städfirman inte har möjlighet att städa om är det viktigt med bilder som visar att städningen är bristfällig. Bilderna behöver du som bevis för att kunna vända dig till en annan städfirma och sedan kräva ersättning. Eller för att kunna kräva ett prisavdrag om du behöver städa på egen hand.
TÄNK PÅ DET HÄR
- När du köper en städtjänst gäller konsumenttjänstlagen.
- Du har enligt lagen rätt att kräva att städfirman utför städningen på ett fackmässigt sätt.
- Om städningen är bristfällig kan du kräva att städfirman städar om utan extra kostnad.
OM NI INTE ÄR ÖVERENS OM PRISET
Tvist om priset för städtjänsten
Ibland uppstår det tvister om det inte finns någon tydlig överenskommelse om priset för städtjänsten. Har ni ingen överenskommelse om priset kan städfirman inte kräva att du ska betala mer än vad som är skäligt.
Städfirman kräver mer betalt än vad vi kom överens om
Om du kan bevisa att du och städfirman hade kommit överens om ett visst pris för städningen så är det också det priset du ska betala. Städfirman kan alltså inte kräva något annat pris än det ni har kommit överens om.
Om du påstår att ni hade kommit överens om ett visst pris, men inte har något bevis för det, blir det svårt för dig att faktiskt kräva det priset också. Därför är det viktigt att ha ett skriftligt avtal där priset för städningen framgår tydligt.
Kan du inte bevisa vad ni hade kommit överens om för pris är det städfirman som bestämmer vad du ska betala. Du ska dock inte behöva betala mer än vad som är skäligt. Vad som är skäligt är alltid en bedömningsfråga från fall till fall, men det man får ta hänsyn till är exempelvis arbetets omfattning och vad andra städfirmor i samma område har för priser på samma typ av tjänst.
Städfirman kräver att jag ska betala orimligt mycket
Om du och städfirman inte har kommit överens om något pris för städningen så ska du betala ett skäligt pris. Vad som är skäligt är alltid en bedömningsfråga från fall till fall. Du kan exempelvis rådfråga andra städfirmor vad som kan vara skäligt för den här typen av hemstädning i Stockholm.
Fakturan är felaktig
Om du har fått en räkning som du anser är felaktig har du möjlighet att bestrida (protestera mot) den felaktiga delen. Det är viktigt att du gör det skriftligen, exempelvis via mejl. Skriv och förklara tydligt att du inte tänker betala hela beloppet och varför du inte tänker göra det.
Du kan också välja att betala i protest istället för att bestrida. Att betala i protest innebär att du betalar men påtalar att du inte anser att det är rätt. Även detta ska du i så fall göra skriftligen, så du har bevis för att du har protesterat. Efter att du har betalat kan du gå vidare till en tvistlösningsnämnd eller domstol för att få saken prövad.
Källa: Hallå Konsument
TÄNK PÅ DET HÄR
- Om du och städfirman har kommit överens om ett visst pris för hela städningen så är det också det priset du är skyldig att betala. Finns ingen sådan överenskommelse ska du betala vad som är skäligt.
- Om du har fått en räkning som du anser är felaktig har du möjlighet att bestrida (protestera mot) den felaktiga delen. Det är viktigt att du gör det skriftligen, exempelvis via mejl.

